Pages

Friday 21 October 2011

Hukuman Kepada Anak

Setiap parent akan memberikan hukuman disiplin kepada anak-anak mereka dengan memukul atau merotan. Well, does it works?


I've been talked to a lot of parents and activist local and internationally about this issue dan konsep hukuman itu varies berdasarkan mentality setiap parents.

Let's look at the objective of punishment first. Most of the hukuman ialah dengan harapan menyedarkan anak mereka. BUT, think again. Sewaktu seorang ibu atau bapa memarahi atau merotan anaknya, yang trigger dahulu ialah KEMARAHAN dan perasaan GERAM and only after that mentality rasional wujud dan menyatakan parameter kewarasan bahawa tindakan mereka sebenarnya ialah untuk menyedarkan.


I've met several of my friends who are parents, they all come from different background and nationality. And the approach to punish the child are also different.

Took at this scenario.

1. A friend of mine merotan anaknya kerana menconteng dinding rumah dengan crayon. She is fucking pissed off dengan anaknya. So, tindakan rasional dia ialah dengan merotan anaknya agar kelak di masa hadapan, anaknya tidak akan melakukan perkara yang sama dan insaf. Si anak akan menangis, si ibu akan puas.

2. A friend of mine mempunyai kes yang sama, anaknya menconteng dinding dengan crayon, and dia tak marah langsung anak dia. Instead. Dia bersama-sama dengan anaknya membersihkan dinding dan menunjukkan example dimana bukan senang untuk membersihkan dinding yang dikotori dengan crayon. After that, he buys a drawing block and spend the time dengan anaknya mewarna dan mewujudkan circumstances yang lebih harmoni terhadap mentality anaknya.


You see, mana yang lebih effective? Menghukum anak dengan merotan agar anak takut pada kita dan menyekat pertumbuhan kreatif mereka atau menggalakkan anak itu melakukan sesuatu DI PLATFORM YANG SEPATUTNYA. What's more effective?

Seorang parent tugasnya bukan menjadi ibu-bapa, mencari nafkah, memberi kasih sayang dan menjaga serta membekalkan keperluan anak. A PARENT DEVELOP HIS/HER CHILD MENTALITY AND ATTITUDE.

Merotan anak tidak akan memberikan sebarang signifikasi perkembangan mental untuk anak-anak. This is not 1950 lagi.


You want your child to scared of you OR respect you as a respectable and quality parent?

1 comment:

Anonymous said...

This is a gud one.....